SONY HXR-MC2500 / DOKUMENTACE ČESKY |
|||||
|
|
|
|||
VELIKOSTI ZÁBĚRŮ |
|||||||||
|
|||||||||
Seznam zkratek : |
|||||||||
|
|||||||||
[D] | Detail | [BPD] | Bližší polodetail | [PD] | Polodetail | [ŠPD] | Širší polodetail | [PC] | Polocelek |
[SPC] | Situační polocelek | [AP] | Americký plán | [C] | Celek | [VC] | Velký celek | [VD] | Velký detail |
Výklad zkratek : |
|||||||||
|
|||||||||
Jednotlivé velikosti nejsou dané velikostí obrazu, ale tím, jak velký výřez na plátně zabíraný objekt obsazuje !!! [VD] Velký detail je výřez hlavy. Je to nepřirozený záběr např. úst, očí. Doporučuje se ho využívat jen výjimečně, pokud je to dějově důležité. ( např. zarostlá tvář, zuby, slzy, moucha na obličeji, … ) [D] Detail je záběr, kdy pozadí úplně ustoupí a je téměř nečitelné. Zásadní je herecký výraz, mimika je velmi čitelná. Detaily se většinou v reálném prostředí netočí, používají se přiměřeně triky, podvody tak, aby to divák nepoznal. V záběru je celá hlava od brady po horní část čela. Nos se v záběrech pohybuje kolem středu plátna. [PD] Polodetail je záběr typický herecký záběr, pozadí již ustupuje, podstatným se stává hercův výraz. V záběru je horní část těla cca od srdce po temeno hlavy. ( temeno hlavy by se nemělo dotýkat horní kantny ) [ŠPD] Širší polodetail je záběr na herce, kdy je spodní kantna těsně nad pupkem. [BPD] Bližší polodetail je záběr na herce, kdy je spodní kantna těsně pod rameny. ( brada je cca 15 cm nad spodní kantnou ) [SPC] Situační polocelek je záběr více postav, kdy musí být akce ( situace ) dobře čitelná a přitom by nemělo být kolem příliš mnoho volného místa. Spodní kantna je v polovině stehen. Například u přesplotové hádce před teletníkem by měli být Tonda a Vlasta zabírání od poloviny stehen nahoru. Pokud se v situaci akčně nic zajímavého neděje, nedoporučuje se SPC používat. [PC] Polocelek je záběr od pasu nahoru, stále je ještě vidět okolí, herec se již může herecky vyjadřovat. ( záběr horní poloviny těla ) [AP] Americký plán je záběr od poloviny lýtek nahoru. Byl zaveden v němém filmu proto, aby se herci mohl vyjadřovat mimo jiné také velmi širokými gesty rukou, roztažením rukou do šířky, aniž by přitom dlaně resp. předloktí "neutekly" mimo záběr. ( mimo levou nebo pravou kantnu ) [C] Celek je záběr na objekt, který je zabírán. Např. celek člověka je záběr od nohou až po hlavu ( s velkým místem nad hlavou ) takový, aby v záběru byla vidět celá postava. Je vidět i trochu okolí, postavy jsou již konkrétní. Možnosti individuálních hereckých výrazů jsou těchto záběrech téměř nulové. [VC] Velký celek je záběr exteriéru města, krajiny, kde se lidská postava stává součástí zabíraného objektu a téměř se v něm ztrácí. V žádném případě nejsou na postavách vidět podrobnosti a většinou se jedná např. o shromáždění lidí na náměstí, davové scény, bitvy, záběr panorama Prahy z pražského hradu od Vikárky. Velkým celkem může film začínat/končit, může vyvolávat silné emotivní pocity např. pocit samoty, malosti, opuštěnosti ( v Himalájích, Arktidě, na poušti) sílu bojového tankového úderu, záběr horizontu moře při vylodění v Normandii, Sparťanů v Tróji, … Možnosti individuálních hereckých výrazů jsou v těchto záběrech nulové. |
|||||||||
|
|||||||||
Příklady záběrů : |
|||||||||
[VD] - VELKÝ DETAIL |
[D] - DETAIL |
||||||||
|
|||||||||
|
|
||||||||
|
|||||||||
[BPD] - BLIŽŠÍ POLODETAIL | [PD] - POLODETAIL | ||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
[ŠPD] - ŠIRŠÍ POLODETAIL |
[PC] - POLOCELEK |
||||||||
|
|||||||||
|
|
||||||||
|
|||||||||
[SPC] - SITUAČNÍ POLOCELEK | [AP] - AMERICKÝ PLÁN | ||||||||
|
|||||||||
|
|
||||||||
|
|||||||||
[C] - CELEK | [VC] - VELKÝ CELEK | ||||||||
|
|||||||||
|
|
||||||||
|
|||||||||